JUBILEUMSKONFERANSE 2012
Kunstfagene gjør skolen levende - FKS 20 år

FKS' jubileumskonferanse 29. november 2012

Foredragene fra jubileumskonferansen 

Foredragene fra jubileumskonferansen
Last ned foredrag og se filmer og bilder

FKS' jubileumskonferanse "Kunstfagene gjør skolen levende" gikk av stabelen på Litteraturhuset torsdag 29. november 2012. Nå kan du laste ned foredrag og se bilder mv.

Se bildekavalkade fra konferansen!

Les mer
Fritidstilbud utfordrer kunstfagenes legitimitet 

Fritidstilbud utfordrer kunstfagenes legitimitet
Jubileumskonferansen: Ellen Stoklands betraktninger

Vi jubler for kulturskoletimen, men hva gjør nok et frivillig fritidstilbud i kunst og kultur med kunstfagenes legitimitet som undervisningsfag i skolen? Det bekymrer meg. Når kulturtilbudet styrkes etter skoletid, så når det ikke lenger alle. 

Les mer
Drama styrker nøkkelkompetanse i skolen 

Drama styrker nøkkelkompetanse i skolen
P R E S S E M E L D I N G

Konferanse på Litteraturhuset 29. november 20122 belyste kunstfagenes betydning i skolen
5000 ungdommer i tolv europeiske land tar ikke feil. Det EU-finansierte DICE-prosjektet dokumenterer at teater og drama i undervisningen styrker og utvikler viktig nøkkelkompetanse for livslang læring.

Les mer
 

Program

Hva skal vi egentlig med kunstfag når det ikke måles av PISA?
Hva sier Barnekonvensjonen om kunst og kultur?
Hvordan jobbe med dans, teater, film og kreativitet i skolen?

Hva er det som gir fagene liv og får elevene til å glede seg til å gå på skolen?

Dette er noen av spørsmålene FKS' jubileumskonferanse maler opp, danser med og beveger, fargelegger, filmatiserer, dramatiserer og prøver å skape noen praktisk-estetiske svar på. 

Les mer
 

Innledere og utøvere
Kunstfagene gjør skolen levende - FKS 20 år

Konferansen har invitert internasjonale autoriteter, nasjonale institusjoner, prosjektledere og utøvere fra inn og utland. Her er litt mer informasjon.

Les mer
Hovedinnleder: Paul Roberts "The Arts Turn Education Alive" 

Hovedinnleder: Paul Roberts "The Arts Turn Education Alive"
styreleder Creativity, Culture & Education (UK)

”Kultur forandrer liv. Kreativ læring øker barn og unges trivsel, læringsutbytte og forventninger til seg selv. Økte forventninger er som et selvoppfyllende profeti, elevene blir bedre i alle fag.”

Les mer
Jørgen Axelsen, kunstnerisk innslag - skapende norsk 

Jørgen Axelsen, kunstnerisk innslag - skapende norsk
Skoleelev på Oslo katedralskole

Ungdommenes egne stemmer er også representert på konferansen, blant annet ved 18 år gamle Jørgen.

Les mer
Innleder: Knut Jevnaker "Kunstfag til besvær eller begjær?" 

Innleder: Knut Jevnaker "Kunstfag til besvær eller begjær?"
tidligere styreleder for FKS

Knut Jevnaker var en av pådriverne og initiativtakerne til at FKS ble etablert i 1992.

Les mer
Kunstnere: Rom for Dans "Gode eksempler: KROM - kropp i rom" 

Kunstnere: Rom for Dans "Gode eksempler: KROM - kropp i rom"
performance ledet av Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre

”Hvis man ikke hadde noen kropp, da var det jo ikke noen vits i at vi fantes..?” (elev, 3.klasse)

Les mer
Innleder: Synnøve H. Amdam "Det skjeve tårnet i PISA - morgendagens skole" 

Innleder: Synnøve H. Amdam "Det skjeve tårnet i PISA - morgendagens skole"
PhD-kandidat i medier og kommunikasjon, Høgskolen i Volda

Der PISA måler det eksisterende, må målet for skoleutvikling være å fokusere på samfunnsbehovene i framtida. Både EU og UNESCO fokuserer nå på hvordan kritisk og kreativ mediekompetanse vil bli en viktig kjernekompetanse for framtidas borgere.

Les mer
Innleder: Kirsti Saxi "Bodøpiloten: En modell for samarbeid om kunst og kultur i opplæringen" 

Innleder: Kirsti Saxi "Bodøpiloten: En modell for samarbeid om kunst og kultur i opplæringen"
leder for Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen

Ved å stimulere kreativitet og bruk av estetiske sans i opplæringen, skal vi sammen øke barn og unges motivasjon og interesse for læring i skolene og barnehagene i Bodø kommune.

Les mer
Innleder: Sidsel Hommersand "Barnekonvensjonen gir barn rett til kultur" 

Innleder: Sidsel Hommersand "Barnekonvensjonen gir barn rett til kultur"
seniorrådgiver hos Barneombudet

Art. 31: Partene skal respektere og fremme barnets rett til fullt ut å delta i det kulturelle og kunstneriske liv...

Les mer
Utøvere: Bogstad skole "Gode eksempler: Teater på timeplanen" 

Utøvere: Bogstad skole "Gode eksempler: Teater på timeplanen"
ved rektor Ellen Larsen og elever ved Bogstad skole

Dramaundervisning og årlig teaterforestilling med 60 elever på scenen er en del av Bogstad skoles identitet. Vi får et glimt fra Narnia og møte med elever og rektor.

Les mer
Hovedinnleder: Ádám Cziboly "Drama Improves Key Competences in Education" 

Hovedinnleder: Ádám Cziboly "Drama Improves Key Competences in Education"
leder for forskningsprosjektet DICE

5000 ungdommer i tolv europeiske land tar ikke feil. Det EU-finansierte DICE-prosjektet dokumenterer at teater og drama i undervisningen styrker og utvikler viktig nøkkelkompetanse for livslang læring.  

Les mer
Gode eksempler: Rosengårds unge filmskapere 

Gode eksempler: Rosengårds unge filmskapere
Liza Fry og Ann-Marie Erixon, Drömmarnas Hus, Malmö

Kan man i stedet for å sitte på skolebenken kastes ut i et svimlende eventyr midt ute i skogen som er både spennende og lærerikt? Ja, det kan man, og Drömmarnas Hus i Malmö gjør det – med barn og unge hver eneste dag.

Les mer